Om meg

Jeg driver med litt ulike teknikker -i hovedsak strikking, spinning, veving og nupereller.
Håper noen av dere finner glede i å kikke innom bloggen min!

11/01/2012

Komfyrhåndkle

I går fikk jeg bare lyst å lage noe helt annet enn det jeg allerede hadde på pinnene.
Dermed fant jeg fram bomullsgarn og strikket meg et lite håndkle som kan henge over håndtaket på komfyrdøren.
På kjøkkenet vårt er det nemlig ikke noen plass å ha håndkleknagg i nærheten av vasken, så da er det greit med denne løsningen. Komfyren er nærmeste "nabo" til vasken....
 
 
Selve håndkle-delen er strikket i falsk patent, mens opphenget er strikket i kurvbunn-mønster.
Jeg har strikket slike tidligere, men da med rillestrikk i opphengsdelen. Rillestrikk siger lett, og derfor valgte jeg denne gang et mønster gir et fastere, mer stabilt resultat.
Dessuten synes jeg mønsteret er nydelig å se til :)
 
 

 På bildet ser dere mønsteret opp-ned pga måten håndkledet er strikket og hengt opp på.
 
 

 
Jeg begynner nede og strikker den lengden jeg vil ha. Før jeg feller inn slik at opphenget blir smalt, legger jeg opp flere masker og strikker en hempe til å smette andre halvdel gjennom. Deretter øker jeg ut igjen og lager ny håndkle-del. Enkelt og greit!

Garnet er fra Coats; Puppets Lyric.
Jeg brukte 5mm-pinner på patentstrikkingen og 3,5mm på kurvbunn-mønsteret.

 

6 kommentarer:

  1. Kjempesmart håndkle! Mønsteret på opphenget liknet veldig på kont-mønsteret over en maske vi strikket til årsteppet.

    SvarSlett
  2. Håndkleet er kjempefint! Kurvmønsteret gjorde seg virkelig godt. Og når det også fungerer supert er det ein suksess. Pynta skikkeleg opp på komfyren!

    SvarSlett
  3. Flott håndkle - en knallidé.
    Kjenner igjen "kurvmønsteret" fra et annet prosjekt.

    SvarSlett
  4. Kjempeide! Jeg må også stadig ha noe å tørke fingrene på. Denne var både stilig og praktisk.

    SvarSlett
  5. Kjempegøy. Finens det kurvbunnmønsteret på nett noe sted?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet ikke om mønsteret finnes på nett.
      Jeg har mønsteret på et idékort fra en samleserie som heter "Strikke Lett".
      Serien er fra begynnelsen på 80-tallet tror jeg.

      Slett