Om meg

Jeg driver med litt ulike teknikker -i hovedsak strikking, spinning, veving og nupereller.
Håper noen av dere finner glede i å kikke innom bloggen min!

3/26/2020

Halsplagg

Det har gått mer enn én mnd siden siste innlegg, så nå vil jeg vise litt mer av hva jeg har laget.
Forrige blogg handlet om luer, denne gangen er det halsplagg som er tema.

Jeg strikker for det meste for hånd. Men slik ser det ikke ut i dette blogginnlegget....
Jeg har en strikkemaskin som jeg finner frem hver gang vi har studiering for maskinstrikkere i Yrkesstova (som er lokalet til Os Husflidslag, Vestland fylke).
Det har variert med hyppigheten av disse treffene -fra to ganger pr.år i oppstartfasen, og til månedlige treff siste året. For tiden er det Korona-viruset som herjer, og all aktivitet er lagt på vent...
Dvs -aktiviteten i offentlig rom. Her hjemme blir det ekstra med tid til håndarbeid 😃

Tilbake til produksjonen min av halsplagg... Vi snakker om perioden 2015-2019.
I mars 2015 strikket jeg mitt første plagg på maskin -et sjal i garnet Fin (Eller het det Fiin, tro?). Det jeg kan si, er at det var en del silke i garnet. Veldig glatt, men mykt mot huden.









Året etterpå strikket jeg et nytt sjal. Her husker jeg ikke hvilket garn jeg brukte.









I 2019 ble det mer sjalstrikking. Disse sjalene kaller jeg rett og slett for Stripesjal.
De langsgående stripene er heklet inn med kjedemasker etter at sjalet er tatt ut av maskinen; en kjedemaske pr. strikkeomgang.
Her har jeg brukt Tove (multifarget) og Rauma Finull.
Og for dere som er kjent med strikkemaskin -jeg lot nålene stå i A der stripene skulle være.

Det ble flere Stripesjal denne høsten...
Alle strikket i Rauma Finull, spedd på med litt rester av Pt2.

 







Foruten disse sjalene, har jeg faktisk et håndstrikket å vise fram i tillegg. Men jeg tenker at det skal bli et eget blogginnlegg, rett og slett fordi det fortjener sin egen plass og omtale 😉

4 kommentarer:

  1. "Grådig" kule og stilige sjal, Sølvi. Endelig huska eg å gå inn på stor skjerm, ser ikkje så godt på liten mobilskjerm. Tøft med striper og ruter. Du får arbeida unna. Og kjekt at du blogger igjen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Linda! Ja, mobilskjermen kan av og til bli litt liten når det skal studeres detaljer ;)

      Slett
  2. OOOiii, så tøffe, pene, og stilige sjal du lager da damen :) kjempefine, du e no bare dyktig du Sølvi, blir bare stum her jeg.... kos å titte innom deg igjen, ha en fin kveld, klemmm

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord, Rigmor! Har lenge tenkt at jeg skulle begynne å blogge igjen, og endelig ble det noe av!

      Slett