Om meg

Jeg er en strikkeglad dame som bor i nærheten av Nesttun, litt sør for Bergen by. Jeg er lykkelig gift med Otto, og vi har 3 voksne barn.
Håndarbeidsinteressen min har egentlig alltid vært der, men den har tiltatt med årene.
Nå er jeg vel det man kaller lidenskapelig opptatt av håndarbeid.
Det er strikking som har blitt min «greie». Jeg har strikket jevnt og trutt fra ungdomsårene av, og interessen for strikking og planer om strikkeprosjekter bare øker og øker…
Jo mer jeg lærer, jo gøyere blir det. Og travlere og travlere blir det å få gjennomført alle planene.
Jeg foretrekker å bruke tynne strikkepinner og dertil passende ullgarn.
Ellers skal det nevnes at jeg er med i en studiering i regi av Os Husflidslag. Der lærer jeg å veve.
Håper noen av dere finner glede i å kikke i min håndarbeidstråd her inne!

1/31/2014

Sitteunderlag i dobbeltstrikk

I desember 2012 strikket jeg sitteunderlag i dobbeltstrikk. 
Mønsteret tegnet jeg selv, og her kan du se resultatet.
Ikke lenge etterpå fant jeg oppskrift på denne puten hos Sandnesgarn.
(Her er gratismønsteret)

Jeg bestemte meg ganske fort for at jeg en gang i fremtiden skulle bruke dette mønsteret til sitteunderlag.
Og i desember 2013 ble tanken mer enn bare en tanke...

Jeg strikket underlagene med Rauma Finull ,dobbel tråd, og brukte pinner 5,5mm.
De ble tovet på finvaskprogram. Først en runde på 30 grader, deretter en på 40 grader.
Før toving målte hvert underlag 56x44cm.
Etter toving, og etter å ha blitt dratt litt i form, var målet 45x40cm 
Det gikk med ca.240g garn til hvert av dem.

Synes selv at de ble veldig flotte :)

8 kommentarer:

  1. Desse vart riktig flotte, ja! Tjukke og gode var dei og. Så fine at det nesten ikkje er råd å sitja på dei!

    SvarSlett
  2. Så lekre!! :) Tror ikke jeg ville satt rumpa nedpå disse flotte :)

    SvarSlett
  3. Så fine de ble!

    SvarSlett
  4. Underlaga dine ble skikkelig fine. Og i dobbeltstrikk representerer de masse arbeid.

    SvarSlett
  5. Wow, så nydelig! Jeg har falt HELT for vognteppet du viste frem i november. Har du laget mønsteret selv, eller er det å få tak i?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Så kjekt at vognteppet falt i smak :) Jeg fant mønsteret i Hjemmet nr.2/13. Oppskriften kommer fra Vikinggarn.

      Slett
  6. Takk for svar! Mamma hadde hatt generalopprtdding og kastet bladene fra i fjor, men fant det i et Vikinghefte så nå er det bestillt. Gleder meg til å starte, valgte du farger utifra eget hode? Jeg er litt i tvil på hva slags garn jeg skal gå for...

    SvarSlett
  7. Fargene på vognteppe valgte jeg utifra nyansene i oppskriften -offwhite, lys grå og mørk grå. Fant ut at Falk hadde lignende farger som originalen :)